Dag 4

En alweer de laatste dag. Vanmorgen eerst alle spullen in de koffer gedaan. Dat was niet zo'n probleem. De heenweg drie koffers en nu een halve.
Nog even boodschappen gedaan en daarna naar het foster home. Eventjes boven gespeeld met de kinderen en daarna naar buiten. Ik had bellenblaas meegenomen en dat vonden ze erg leuk! De oudere kinderen konden zelf bellen blazen en de jongere kinderen genoten van de bellen. Vooral Lola en Zachary moesten erg lachen. Na de lunch hielden Scarlett en Jet werkoverleg met de nannies😅. In de tijd heb ik boven gespeeld met Sean, Michael, Jayson en Theo. Vooral heel veel stickers geplakt (dank je wel Sarie) en met het keukentje gespeeld. Die is erg geliefd. Daarna was het al snel tijd om afscheid te nemen.
Hartelijk bedankt Scarlett en Jet voor de gastvrijheid en het delen van zoveel verhalen. Het was erg leuk om het in het echt te zien. Ik was al overtuigd van het enorm goede werk wat jullie daar doen voor de kinderen, maar nu ben ik er extra van overtuigd dat we ons volledig moeten inzetten om dit prachtige werk te behouden en ons extra moeten inzetten om geld in te zamelen voor dit foster home!!!Ik ben teruggegaan naar m'n hotel om de koffer op te halen en ben met de taxi naar het novotel gegaan waar Angela (van Wk) is met een adoptiefamilie. Wat ontzettend leuk om even samen met haar te kletsen! Erg grappig dat we 'toevallig' tegelijkertijd in deze stad zijn. En nu ben ik op de luchthaven aan het wachten op m'n vlucht naar Beijing. Angela maakte me vanmorgen nog even zenuwachtig. Ze appte dat er geen vluchten van en naar Beijing gingen ivm de harde wind. Maar gelukkig gaan ze weer gewoon. Ik zal er nog wat foto's en filmpjes bij doen want waarschijnlijk kijken jullie daarna en is m'n verhaal wat minder interessant
Het viel van de week ook op bij het doorkijken van het boek van alle kinderen die bij baihua zitten/zaten. Het verschil In de blik in de ogen van de kinderen als ze binnenkomen en als ze vertrekken. Wat enorm fijn dat er nu 14 kinderen bij Jet die liefde en aandacht en stimulatie krijgen om zich te ontwikkelen! Het is zo nodig. Het is voor de kinderen een enorme kans!De Belgische dame geeft de kinderen ook Engelse les. Alle kinderen zitten dan bij elkaar. Allerlei leeftijden en special needs (lichamelijk en geestelijk). Ik heb mij verbaasd over de kinderen! De juf liet letters zien. Die werden benoemd en er werd een gebaar bij gemaakt. Bij elke letter hoort een woord. De kinderen noemden het woord. Drie jaar oud! Ze zien de letter 'b' en roepen 'big'. Vervolgens liet de juf het plaatje zien of het klopte. Ze zongen Engelse liedjes met gebaren en deden rollenspel.
Heel bijzonder om mee te maken. Diep onder de indruk van alles wat ik daar gezien en gehoord heb. Al die kinderen! Er is veel discussie over adoptie. Wat voor een toekomst hebben de kinderen in een kindertehuis? De kinderen die ik vandaag ontmoette zitten gelukkig in fostercare en krijgen goede zorg en onderwijs. Een grote voorsprong op kinderen in een tehuis. Maar dan nog. Wat als ze groter en ouder worden. Als een fosterhome moet sluiten. Als je hier bent geweest en alles op je in laat werken, zie je hoe nodig het is dat deze kinderen geholpen worden. En dan zitten er ook nog heel veel kinderen in de tehuizen.In het centrum zit ook een therapiecentrum. Een aantal kinderen van baihua gaat hier een paar keer per week heen. Ze krijgen therapie. Er worden oefeningen gedaan die de nannies thuis ook weer met de kinderen kunnen doen.We hebben in het fosterhome geluncht en daarna zijn Jet, haar kinderen en ik naar Qianling park geweest. We wilden met de kabelbaan maar die deed het niet door stroomstoring. We zijn eht park verder ingelopen richting het meer. We moesten door een enorm lange tunnel. (In het donker 👻) om bij het meer te komen. Eigenlijk is alles hier een belevenis😉. Alleen al een bootje huren hoe dat gaat. We moesten zwemvesten aan. En toen mochten we het meer op. We wisselden wat van plaats maar toen begon de oude dame aan de kant door een megafoon te roepen... dat was niet de bedoeling blijkbaar. Nog door een dierentuin gelopen en een aantal keer op de foto geweest. Ook met een enorm ijdele verwaande jongen. Hij wilde even via wechat de foto's sturen. Prima! Maar nu blijft hij appjes sturen en wilde zelfs uit eten🤣.
In het park zit ook een burger king. Daar wilden de kids graag eten. Maar ook die was gesloten vanwege de stroomstoring die inmiddels al een tijdje weer voorbij was overigens. Net buiten het park was een Chinese mac. Ook leuk. Terug naar het hotel. Er is zoveel te zien op straat. Bijv het voltallige personeel van het restaurant wat op de stoep eerst teambuilding doet door op de muziek te dansen.Vanavond nog heel even naar het bakkertje naast het hotel gelopen om een ontbijtje te halen voor morgenochtend. Op m'n slippers tot grote hilariteit van vier dames in de lift die maar bleven wijzen en lachen😳.Morgen alweer de laatste dag😢. Veel te snel voorbij. Morgenochtend nog spelen met de kinderen. Morgenmiddag ontmoet ik Angela (van WK) die heel toevallig ook in deze stad is. En dan savonds naar Beijing.Vergeet ik nog te zeggen dat er allemaal apen los liepen in het park. Het leek ook wel monkey mountain.